SJ EVO COMP ALLOY En sak är säker, Stumpjumper EVO Alloy är inte en ”vanlig” stigcykel. Den är byggd för att rätt och slätt go bananas. Den har likadan helt ny design som sin namne i kolfiber, inklusive justerbar gaffelvinkel, 150 mm suverän slaglängd, anpassning med S-sizing och integrerad SWAT™-lucka. I en lätt, men tålig M5 aluminiumram kan du kötta nerför stigar och spår du trodde bara gick med en downhill-cykel.
Den har SRAM NX Eagle 12-delad drivlina, rediga 30 mm breda aluminiumhjul och Fox FLOAT performance-dämpning. Det finns inga tvivel om att Stumpjumper EVO Comp Alloy är en cykel beredd för shredd.
Slaglängd spelar ingen roll utan rätt dämpningsinställningar och kinematik. I den nya designen för Stumpjumper EVO prioriterade vi kinematisk prestanda. Vi tog lärdomarna från utvecklandet av Enduro och följde upp med 1 000 timmar av utveckling i labb och ute i fält. På nya Stumpjumper har vi inte bara förbättrat pedalernas prestanda, utan även gjort cykeln mångsidigare, smidigare och livligare. Vi har ökat anti-squat-nivån så att dämpningen bättre står emot pedal bob och vi har även ökat prestandan så att den tar emot bättre när du träffar hinder rakt framifrån. Summa summarum? Skoningslös i spåret, skonsam mot dina knän.
S-sizinggeometrin i nya Stumpjumper EVO är den mest proggressiva hittills. Lång, låg, kort offset-gaffel, brantare sadelstolpsvinkel – allt du behöver för modern och framåtsträvande cykling. Men alla kör inte på samma sätt och det är därför geometrin på nya Stumpjumper EVO går att justera med sex olika inställningar. Du kan justera vevlagerhöjden med 10 mm, gaffelvinkeln med två grader och göra dessa justeringar oberoende av varandra. Slutligen, om du vill köra party-mode med mullet-setup kan du med EVO köra på 27,5 tumsdäck bak och 29 tum fram.
Storlekarna på ramarna som tillverkats med Rider-First Engineered™ är anpassade efter körstil, för att förbättra hanteringen och ge fläckfri prestation oberoende av ram och cyklistens storlek. Oavsett om du vill hoppa och leka med en S1 eller behöver en S6 i downhill-backen lär du märka samma egenskaper i cyklingen – den är grym i knivskarpa kurvor, har balanserad styvhet fram och bak och så är den så lätt som det bara går.
SWAT™-luckan kom först på Stumpjumper 2016 och gav utrymme INUTI ramen för ”skit man behöver”, som pumpar och extraslangar. Plötsligt behövdes inte fickor på tröjan.
Specifikationer
FRAMESET
Seat Binder
Alloy, 38.6mm
Frame
M5 Alloy chassis and rear-end, asymmetrical design, 29" Trail Geometry with S-Sizing, SWAT™ Door integration, head tube angle adjustment, horst pivot BB adjustment, threaded BB, fully enclosed internal cable routing, 12x148mm dropouts, sealed cartridge bearing pivots, replaceable derailleur hanger, 150mm of travel
SWAT
SWAT™ Door integration
SUSPENSION
Fork
FOX FLOAT 36 Rhythm, GRIP damper, two position Sweep adjustment, 15x110mm axle, 44mm offset, S1:150mm of travel, S2-S6:160mm of travel
Rear Shock
FOX FLOAT X Performance, Rx Trail Tune, EVOL Air sleeve, 2-position lever w/ LSR adjustment, S1:210x50mm, S2-S6:210x55mm
COCKPIT
Stem
Alloy Trail Stem, 35mm bar bore
Saddle
Bridge Comp, Hollow Cr-mo rails, 155/143mm
Tape
Specialized Trail Grips
Handlebars
Specialized, 6061 alloy, 6-degree upsweep, 8-degree backsweep, 30mm rise, 780mm width
SeatPost
X-Fusion Manic, infinite adjustable, two-bolt head, bottom mount cable routing, remote SLR LE lever, 34.9, S1: 100mm, S2: 125mm, S3: 150mm, S4/S5: 175mm, S6: 190mm
BRAKES
Rear Brake
SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm
Front Brake
4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm
DRIVETRAIN
Bottom Bracket
SRAM DUB, BSA 73mm, Threaded
Rear Derailleur
SRAM NX Eagle, 12-speed
Chain
SRAM NX Eagle, 12-speed
Cassette
SRAM NX Eagle, 12-speed, 11-50t
Crankset
SRAM NX Eagle, DUB, S1:165mm, S2-S5: 170mm, S6: 175mm
Shift Levers
SRAM NX Eagle, trigger, 12-speed
Chainrings
Steel, 30T
WHEELS & TIRES
Rear Hub
Alloy, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 32h
Front Hub
Alloy, sealed cartridge bearings, 15x110mm thru-axle, 28h
Front Tire
Butcher, GRID TRAIL casing, GRIPTON® T9 compound, 2Bliss Ready, 29x2.3"
Spokes
DT Swiss Industry
Rear Tire
Eliminator, GRID TRAIL casing, GRIPTON® T7 compound, 29x2.3"
Rims
Specialized 29, hookless alloy, 30mm inner width, tubeless ready
Inner Tubes
Standard, Presta Valve